Rychlý způsob, jak opravit poškozený vnitřní závit

Příliš jste zabrali a strhli závit? Nebo se vám „omlel“ vnitřní závit na důležitém dílu stroje? Dřív byste mohli leda tak nadávat. Dneska ho můžete rychle opravit a výsledek bude ještě kvalitnější než původní spoj. Stačí starý poškozený závit nahradit novým, vytvořeným pružnou závitovou vložkou. Zvládnete to v pár krocích. Podívejte se s námi, jak vnitřní závit renovovat a co k tomu potřebujete.

Princip je jednoduchý: opotřebený závit převrtáte větším závitníkem a vložíte do něj pružnou závitovou vložku. To je v podstatě pružina z drátu s kosočtvercovým průřezem. Díky tomuto tvaru vložka svou vnější hranou dobře zapadne do vyřezaného závitu a zároveň vytvoří nový dokonalý vnitřní závit požadovaného rozměru.

Samotná vložka je přitom širší než závit. Tím vzniká vnitřní vůle, která vložce umožňuje se po namontování rovnoměrně „zaříznout“ do závitu, takže se nemůže pootočit ani vyšroubovat.

Oprava pomocí závitových vložek je snadná a rychlá a jde použít téměř kdekoli. Nový závit je navíc kvalitnější než ten původní: má vyšší trvanlivost i únosnost, méně se opotřebovává a velmi dobře odolává korozi a chemickým vlivům.

Původní závit přitom nemusí být nutně přetížený nebo zkorodovaný, tímto postupem můžete třeba obnovit vyřazené díly s nepovedenými spoji nebo stávající závit jenom vyztužit.

Ani atypický závit nevadí

K dostání jsou nástroje v řadě velikostí běžných metrických (M) závitů, seženete však i opravné sady pro méně časté unifikované (UNC), trubkové (G) a Whitworthovy závity (W, BSW).

Poradíte si i s tzv. jemnými závity (MF, UNF, BSF). Ty vytvářejí hustší šroubovici a lépe tak odolávají vibracím. Proto jsou oblíbené v automobilovém průmyslu, kde se renovace závitů hojně uplatňuje.

Každý závit je však specifický a potřebujete na jeho opravu jiné velikosti nástrojů. Jednomu závitu odpovídá jen jedna vložka, závitník, zavaděč i odlamovač.

Jak opravit závit

Nejjednodušší je pořídit si sadu přesně pro požadovaný rozměr závitu. Máte tak na jednom místě všechny potřebné nástroje. Zbavíte se tím dlouhého bádání, jakou velikost závitníku nebo závitové vložky použít.

Krok 1.: Vrták

Jestli může opravovaný díl ujíždět, upněte ho do svěráku. Nejprve převrtejte poškozený závit vrtákem. Ten je vždy většího průměru než původní závit, např. pro závit M12 je potřeba vrták o průměru 12,4 mm (viz tabulka na konci článku). Pohlídejte si, abyste zachovali stejnou osu závitu a nevrtali křivě. Otvor vyvrtejte pouze v úrovni poškozeného závitu, ne hlubší.

Krok 2.: Závitník

Závitník upněte do vratidla nebo ráčny, namažte ho řezným olejem a do vyvrtané díry vyřežte závit. (Můžete si pomoct elektrickým nářadím, ale ruční práce je v tomto případě jistější a bezpečnější.) Na závitníku je vždy vyznačen rozměr závitu, pro který je určený. Závitník má stejné stoupání jako závit původní, ale zároveň má větší průměr, aby se do něj vešla ještě závitová vložka. Pokud vrtáte průchozí díru, můžete závitník prořezat skrz a vytáhnout ho z druhé strany.

Krok 3.: Závitová vložka

Každá pružná závitová vložka má na jednom konci jazýček, který trčí směrem dovnitř vložky. Na ruční zavaděč nasaďte vložku tak, aby jazýček zapadl do drážky v zavaděči. Jen tak můžete vložku ovládat. Lehkým tlakem ji zašroubujte do závitu, asi půl otáčky po povrch. Zpět netočte, jazýček by mohl prasknout.

Krok 4.: Odlamovač

Nakonec vezměte poslední nástroj – odlamovač. S jeho pomocí odstraníte jazýček vložky. U jazýčku je zářez (vrub), který umožňuje jeho snazší odlomení.

Stačí dostatečný tlak, třeba klepnutí kladívkem do odlamovače. U velkých závitů si můžete pomoct kleštěmi s dlouhými čelistmi. Pokud vám odlomený jazýček zapadl na dno neprůchozího závitu, vytáhněte ho magnetem.

Sady pro metrické závity jsou takto kompletní pouze do velikosti M12. V soupravách pro větší závity už nejsou součástí vrtáky a odlamovače.

Tento postup můžete použít pro opravu běžného závitu prakticky kdekoli. U zapalovacích svíček a dalších závitů v automobilech je však potřeba postupovat trochu jinak.

Renovace speciálních závitů

Pro opravy závitů zapalovacích svíček, olejových van a lambda sond totiž existují speciální sady; postupy se také vzájemně trochu liší. V těchto případech nepotřebujete vrták, vystačíte si bez předvrtání. Ovládat můžete závitník pomocí ráčny nebo plochého klíče, tyto závitníky mají zpravidla uchycení s vnějším i vnitřním šestihranem.

Zapalovací svíčky

Závitníkem vyvrtejte nový vnitřní závit přímo do toho poškozeného. Závitovou vložku do něj pak můžete vsadit dvěma způsoby. Buď ji nasadíte přímo na závit zapalovací svíčky a tu následně zašroubujete zpět do otvoru, nebo si stejně jako u standardního postupu pomůžete ručním zavaděčem (pokud je součástí sady).

Olejové vany

Opět vyvrtejte závitníkem nový závit a do něj zašroubujte pojistný šroub s měděnou nebo hliníkovou podložkou.

Lambda sondy

Tady je možností hned několik, vhodný postup zvolte podle konkrétní situace. Nejjednodušší je vyřezat nový závit a lambda sondu našroubovat zpět.

Nebo můžete opět převrtat původní závit závitníkem, na lambda sondu nasadit závitovou vložku a společně je našroubovat do závitu.

Třetí způsob umožňuje umístit závitovou vložku přímo na závitník a takto ji zavrtat do poškozeného závitu.

Opravit vnitřní závit tak zvládnete sami během pár minut. A ušetříte za celé nové díly nebo stroje.

Předchozí článek Následující článek