Jak vybrat momentový klíč. Nástroje pro utahování X

06. 05. 2019

Možná že jakési základní tušení, co to je momentový klíč, už máte. Třeba z našeho přehledu klíčů. Na jeho samostatný výběr si ale zatím netroufáte? My vám s tím poradíme. Jestli se chcete o „momenťácích“ dozvědět víc, jste na správném místě.

Na rozdíl od ostatních typů klíčů, momentový klíč slouží pro utažení šroubu na přesně stanovenou hodnotu momentu síly. V řadě případů je totiž z konstrukčních i bezpečnostních důvodů předepsaný konkrétní moment síly, kterým se má šroub dotáhnout.

Málo utažený šroub časem povolí, příliš utažený se zase zbytečně přetěžuje a může se časem „utrhnout“ a nenávratně zničit. Dotahovat, co vám síly stačí, „aby to bylo cajk“, tedy není zrovna k užitku.

Kdo pracuje v automobilovém i jiném průmyslu nebo v řemeslných oborech, setkává se s tím často nebo dokonce denně. I doma se však objeví situace, kdy „momenťák“ využijeme.

Typickým příkladem je vyměňování kol u auta, seřizování jízdního kola nebo sestavení křovinořezu a sekačky.

Jak takový klíč vypadá?

Standardní momentový klíč má vyznačenou stupnici s rozsahem momentu síly (často kromě Nm i v jednotkách lbf-ft, typických pro britské území) a hlavu s čtyřhranným unašečem, na který nasadíte nástrčnou gola hlavici („ořech“).

Celkově se rozsah utahovacího momentu pohybuje až do 1500 Nm. Každý klíč má své dílčí rozpětí, pro které je konstruovaný (např. 1-8 Nm nebo 40-200 Nm). To úzce souvisí i s velikostí čtyřhranu, která odpovídá nejběžnějším typům hlavic – 1/4", 3/8“, 1/2", 3/4". Každému čtyřhranu odpovídá určitý rozsah velikostí šroubů, pro které je stanovený konkrétní krouticí moment.

Všechny momentové klíče pracují mechanicky, některé však mají navíc pohodlnější elektronickou obsluhu (displej). Podle typu vnitřního mechanismu a stylu práce dělíme klíče na 3 druhy: ohybový, torzní a ráčnový. Ohybový s ráčnovým pracují na základě pružiny, uvnitř torzního klíče se zase (z)kroutí kovová „tyčka“.

Nejprve si na stupnici nastavíte hodnotu krouticího momentu (většina klíčů má i pojistku na zajištění momentu nebo přepínání levého a pravého chodu). Jakmile klíč utáhne šroub na požadovaný moment, upozorní vás na to: ohybový se mezi hlavou a rukojetí s cvaknutím „zlomí“, ráčnový zase přestane utahovat díky přeskočení západky na pružině.

Torzní typ klíče sice bývá přesnější a zpravidla má elektronický displej, ale při dosažení daného momentu síly nepřestane utahovat.

Proto je potřeba pozorně sledovat, až vás zvukovým či světelným signálem upozorní, že jste hodnoty dosáhli.

Specialitou jsou momentové šroubováky, schopné utahovat i na hodnoty menší než 1 Nm. Využívají je nejčastěji cykloservisy a montážní linky elektroniky.

Když jde o úhel

U některých spojů norma předepisuje nejen utažení na konkrétní moment síly, ale ještě hodnotu úhlu, o který se následně musí šroub pootočit. 

To řeší tzv. úhlový adaptér – buď mechanický, který použijete s momentovým klíčem, nebo elektronický, měřící moment a úhel zároveň. Existují i chytré momentové klíče, které také zvládají obojí.

Digitální momentový adaptér vám zase umožní použít pro přesné utahování i běžnou ráčnu – stačí ho vložit mezi čtyřhran ráčny a gola hlavici.

Narazit můžete ještě na násobič (posilovač) momentu, tím se však moment síly neměří. Posilovač vám poslouží v případě, že potřebujete utahovat na větší moment síly, než jakou umožňuje váš momentový klíč. Pomůže vám i ve chvíli, kdy nedokážete vlastní rukou vyvinout sílu potřebnou pro dotažení šroubu.

Kterou velikost klíče zvolit?

Nápovědou může být jeho nejčastější využití: tedy utahování šroubů na dopravních prostředcích. Zjednodušeně řečeno správná velikost klíče odpovídá typu vozidla – pro jízdní kolo použijete menší klíč než pro autobus. Rozhodující je jak velikost čtyřhranu (ta ovlivňuje použité hlavice, a tudíž velikost šroubů, na které se dá použít), tak rozsah momentu síly (odpovídá krouticímu momentu, který šrouby dané velikosti vydrží).

Například pro jízdní kolo postačí 1/4“ nebo 3/8“ klíč, protože na kole najdete šrouby menší než 14 mm. Dnes však na kola využijete i dva klíče s různými rozsahy utahovacího momentu. Zatímco na montáž hlavového složení se vyžaduje obvykle 5 Nm, na středové složení už potřebujete moment síly 60 Nm. A obě hodnoty na jednom klíči zpravidla nenajdete.

Na osobní auta a dodávky zase budete potřebovat 1/2“ klíč. Nákladní vozy, autobusy nebo traktory už jsou práce pro 3/4“ klíč.

Je nutná kalibrace?

Každý klíč by měl být už při koupi kalibrovaný, splňovat normu ČSN EN ISO 6789 a mít certifikát. Norma zaručuje, že klíč měří s odchylkou +- 4 %. Certifikát zase potvrzuje, že klíč byl nakalibrován a skutečně měří tolik, kolik ukazuje.

Pokud těmto podmínkám nevyhovuje, jedná se pravděpodobně o levnou „napodobeninu“, která se rozhodně nevyplatí. Nebude totiž zdaleka tak přesná ani moc dlouho nevydrží, při poruše na ni navíc neseženete servis ani náhradní díly. Při občasném domácím použití se proto kvalita vyplatí stejně jako při každodenní práci. Když se zřídka používaný levný klíč po čase pokazí, nezbývá než ho vyměnit.

Aby si klíč garantovanou přesnost okolo 4 % pořád zachovával, je důležité ho pravidelně kalibrovat. V průmyslu se to dělá velmi často, ale v domácí dílně to stačí provést jednou začas. Doporučení výrobců se od sebe často liší – někteří radí kalibrovat každý půlrok, jiní jednou ročně. Při běžném použití v garáži se to ale tolik nevyplatí.

Vhodným důvodem pro kalibraci je několik tisíc použití stejně jako velmi dlouhé nepoužívání, také když klíč použijete nevhodným způsobem nebo když vám spadne. Kalibraci provádějí za poplatek akreditované kalibrační laboratoře.

Péče o momentový klíč

Nutnosti často kalibrovat se ale můžete bránit i správným zacházením s klíčem. Vždycky po skončení práce nezapomeňte nastavit hodnotu krouticího momentu na nejnižší stupeň.

Dlouhodobé zatížení pružiny při skladování totiž dost přispívá k její únavě a dřívějšímu opotřebení i nepřesnosti.

Pružině vadí taky příliš nízké a vysoké teploty (pod bodem mrazu a nad + 50 °C), mění se tím její tuhost, což zase ovlivňuje přesnost celého klíče.

Předchozí článek Následující článek